Výletné lode na vzostupe: stovky lodí, milióny pasažierov, miliardový ekonomický prínos
28 miliónov pasažierov, takmer trikrát počet obyvateľov Českej republiky, v roku 2018 nastúpi na palubu výletnej lode. Taký je výsledok výročnej správy CLIA (Cruise Lines International Association), ktorej výskumné centrum vykonáva množstvo prieskumov a ekonomických štúdií trhu výletných plavieb. Výhľad stavu priemyslu výletných lodí ukazuje, že tento spôsob cestovania je na vzostupe. Kým v roku 2016 sa na lodi plavilo 24,7 miliónov ľudí, o rok neskôr to už bolo 26,6 miliónov pasažierov.
Európa šliape na plyn
Rast popularity výletných plavieb však nie je, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, otázkou len poslednej doby. Priemysel sa teší dynamickému nárastu už viac ako 40 rokov. Jeho hlavným motorom je pritom zvyšujúci sa dopyt zo Severnej Ameriky a v poslednom období tiež rastúci záujem zo strany európskych klientov a zvyšku sveta, predovšetkým potom Číny a Austrálie. V rámci piatich rokov - od roku 2011 do roku 2016 - tak priemysel zaznamenal, pokiaľ ide o počet pasažierov, 21 %, teda viac ako pätinový nárast. V desaťročnej perióde - od roku 2005 do roku 2015 - sa dopyt zvýšil z 14,36 miliónov na 23 miliónov pasažierov, teda o 60%. Celosvetový, na pevninu viazaný turizmus, v roku 2015 dosiahol celkové číslo 1,18 miliárd ľudí, čo v porovnaní s rokom 2005 predstavuje nárast o 48 %.
Čo sa týka národnostnej štruktúry pasažierov, počet tých severoamerických sa zvýšil o 21 %, v celkovom pomere ale klesol z 69,4 % v roku 2005 na 52,5 % v roku 2015, naopak, za rovnaké obdobie sa podiel európskych pasažierov zvýšil z 22,2 na 28,7 %. Ako ukazuje správa "Contribution of Cruise Tourism to the Economies of Europe 2015", publikovaná CLIA v roku 2016, z európskych národov v roku 2015 najčastejšie plávali Nemci, v tesnom závese nasledovaní Britmi a Írmi. Na treťom mieste boli Taliani, hneď za nimi potom Francúzi.
Nielen obrie lode, ale aj riečne plavidlá a malé výletné lode zaznamenávajú rast a zvyšujúci sa dopyt zo strany cestujúcich, predovšetkým takzvané generácie mileniálov.
Priemerný pasažier
Pasažiermi výletných lodí sú výhradne ľudia z vyšších príjmových skupín, to už dávno neplatí. Na palubu prichádzajú všetky príjmové skupiny. Stále populárnejšie sú potom prázdniny na lodi, na ktoré prarodičia berú svoje vnúčatá - bez rodičov.
Podľa CLIA mal v roku 2017 priemerný pasažier výletných lodí 47 rokov, dĺžka jeho plavby predstavovala priemerne 7,2 dní. 49 % pasažierov bolo zo Severnej Ameriky a Mexika, 26 % z Európy a 15 % z Ázie. U ázijských pasažierov toto číslo pritom predstavuje medziročný nárast o 20,5 %!
Dôležitý zamestnávateľ na mori aj na súši
Významným ukazovateľom vplyvu na ekonomiku však nie sú len počty pasažierov, ale aj ďalšie údaje. V roku 2016 tak priemysel výletných lodí vytvoril celkom 1 021 681 pracovných miest a na mzdách a platoch vyplatil vyše 41 miliárd amerických dolárov. Čo sa týka zamestnanosti, zmieňuje CLIA vo svojej správe tiež pozitívny vplyv na vytváranie pracovných miest na pevnine, a to ako priamy dôsledok činnosti priemyslu výletných lodí.
Celkový výkon trhu výletných lodí predstavoval v roku 2016 126 miliárd amerických dolárov.
Lode nové a ešte novšie
Rok 2015 a začiatok roka 2016 boli svedkom explózie objednávok nových lodí, ktorá nemá obdobu. Jej výsledkom bude celkom 50 nových výletných lodí, ktoré na more prvýkrát vyplávali alebo vyplávajú medzi rokmi 2016-19 a celkovú kapacitu výletných plavidiel tak zvýšia o neuveriteľných 133 000 pasažierov.
48 z nových lodí bude vyrobených v Európe, 2 v Japonsku. Len v roku 2018 má debutovať 27 nových lodí, ktoré pribudnú k 449 existujúcim výletným plavidlám, ktoré už brázdia hladiny morí ale aj riek. Pri ich výrobe sa bude pritom kladený dôraz na preferencie súčasných klientov, ktorí sa stále viac zaujímajú o zdravý životný štýl a fyzickú kondíciu, životné prostredie, ale svoje očakávania majú aj na poli smart technológií, ktoré majú ešte prehĺbiť zážitok z plavby.
Destináciám vládne Karibik, Európa doťahuje
Viac ako 35 % kapacity existujúcich výletných lodí bolo v roku 2017 nasadených v Karibiku, nasledovalo Stredomorie s 15 %. Európa (bez Stredozemného mora) sa postarala o 11% kapacity, v jednotkách percent potom boli zastúpené Čína, Austrália, Nový Zéland a Pacifik, Ázia (bez Číny), Aljaška a Južná Amerika. Zaznamenať je potom možné tiež trend rastúcej popularity destinácií s chladnejším podnebím.
21 lodí s celkom 51 tisíckami kajutami (teda 41,4 % kapacity všetkých lodí vyrobených medzi rokmi 2016-19 a investície v hodnote 11,3 miliardy amerických dolárov) boli objednané primárne pre obsluhu európskeho trhu. Podľa správy CLIA je však možné, že časť z nich bude nakoniec odklonená na iné rastúce trhy, ako je napríklad Ázia.
Aj mnohé zvyšné lode však budú v rámci svojich itinerárov navštevovať európske prístavy (v roku 2015 boli tými najpopulárnejšími francúzska Marseille, taliansky Neapol a prístavy španielskeho Tenerife, nasledované chorvátskych Dubrovníkom). Z týchto informácií je zrejmé, že viera lodných spoločností v potenciál európskeho trhu, ale aj ďalších oblastí sveta, neustále rastie.
Vyrába a kotví sa na starom kontinente.
Tím to však nekončí: už teraz je objednaných ďalších 15 lodí, ktoré majú byť doručené medzi rokmi 2020-24. Oblasťou pôvodu všetkých 15 bude Európa, okrem už tradičného Nemecka, Talianska (ktoré sa delia o celých 67 % všetkých objednávok), Francúzska a Fínska si však na svoje tentoraz prídu aj Chorvátsko alebo Nórsko. Z hľadiska konštrukcie výletných plavidiel je Európa jasným lídrom. Prípadnú konkurenciu je možné očakávať z Číny, zatiaľ čo Japonsko, zdá sa, doterajšia skúsenosť od ďalšieho súťaženia odradila.
Z popolušky krásnou princeznou
Priemysel výletných lodí už dávno nie je zašpinenou a nevýznamnou popoluškou. Ako mávnutím čarovného prútika sa zmenil na krásnu princeznú a hodnota jej kráľovstva z roka na rok rastie.
Napísala: Svatava Čoupková
16/07/2018