Pomenovaná na ľade – ľadom: batériami poháňaná hybridná loď sa stala prvým plavidlom pomenovaným na Antarktíde

Pomenovaná na ľade – ľadom: batériami poháňaná hybridná loď sa stala prvým plavidlom pomenovaným na Antarktíde

Expedičná výletná loď s hybridným pohonom MS Roald Amundsen spoločnosti Hurtigruten sa opäť zapísala do histórie - ako vôbec prvá loď pomenovaná na Antarktíde.

"Lepšie miesto, než je práve Antarktída, by sme pre pomenovanie skutočne jedinečnej lode ako MS Roald Amundsen hľadali len ťažko," povedal Daniel Skjeldam, generálny riaditeľ Hurtigruten.

MS Roald Amundsen, prvá výletná loď s hybridným pohonom na svete, bola oficiálne pomenovaná minulý štvrtok v prekrásnej krajine zátoky Chiriguano na Brabantskom ostrove na Antarktíde, a to na svojej premiérovej plavbe, ktorej sa zúčastňuje posádka a hostia z viac ako 20 krajín sveta.

Veľkolepá lokalita - veľkolepá slávnosť

Kmotra a polárna priekopníčka Karin Strand oživila rituál vymyslený samotným polárnym hrdinom Roaldom Amundsenom a nahradila tradičnú fľašu šampanského kusom ľadu.

Pri rozbíjaní ľadu o predok hybridnej lode Strand zvolila Amundsenove vlastné slová, po prvýkrát použité počas krstu polárnej lode Maud v roku 1917:

"Nemám v úmysle zneuctiť božské hrozno, ale už teraz ochutnáš svoje skutočné prostredie. Pre ľad si bola postavená, v ľade zostaneš po väčšinu svojho života a v ľade budeš plniť svoje úlohy. "

 

So zelenou technológiou na Biely kontinent

Hurtigruten, najväčšia a vedúca expedičná lodná spoločnosť sveta, navrhla MS Roald Amundsen špecificky na prieskum tých najúchvatnejších vôd planéty. Expedičná loď s hybridným pohonom vzdáva česť svojmu menovcovi a berie svojich hostí do destinácií, ako sú Antarktída, Aljaška a Severozápadná pasáž.

Teraz je tiež prvou loďou v histórii, pomenovanou na Antarktíde.

"Pre nás všetkých na palube MS Roald Amundsen je toto veľmi špeciálny deň pre veľmi špeciálnu loď. Je najinovatívnejším plavidlom posledných niekoľkých desaťročí a my dúfame, že bude inšpiráciou pre ďalšie, ktoré ju budú nasledovať, "povedal kapitál Kai Albrigtsen.

MS Roald Amundsen je vybavená prelomovou zelenou technológiou a používa obrovské sady batérií, ktoré sú oporou jej nízko-emisného motora, a tak obmedzuje emisie oxidu uhličitého o viac ako 20% v porovnaní s inými výletnými loďami rovnakej veľkosti.

"Je mi skutočnou cťou zdieľať tento historický okamih s rovnako zmýšľajúcimi prieskumníkmi a kolegami, nadšenými pre prieskum našich oceánov udržateľnejším spôsobom," povedala kmotra lode Karin Strand.

 

Píše dejiny 

K hosťom MS Roald Amundsen, ktorí pozorovali menovaciu ceremóniu z nafukovacích prieskumných člnov, sa pripojili hostia a posádka MS Midnatsol, v tej dobe na expedičnej prieskumnej plavbe po Antarktíde.

"Verím, že Roald Amundsen by bol hrdý. Loďou, ktorá nesie jeho meno a odkaz, posúva Hurtigruten hranice, vyzýva odvetvie a usiluje o zelenšiu a udržateľnejšiu prevádzku. Rovnako ako bol Roald Amundsen symbolom novej éry prieskumov, je MS Roald Amundsen symbolom novej éry v priemysle výletných plavieb, "povedal Daniel Skjeldam, generálny riaditeľ Hurtigruten.

V priebehu ceremónie Skjeldam prezradil, že Karin Strand požiadala, aby bol tradičný dar pre dobroditeľka nahradený darom Nadácii Hurtigruten, ktorá bola založená a má špeciálne prispievať do oblastí, ktoré Hurtigruten preskúmava.

"Chceme využiť našu prvú antarktickú menovaciu ceremóniu na vyjadrenie úcty našim oceánom, životnému prostrediu a minulým i súčasným prieskumníkom," povedal Skjeldam.

 

Po stopách veľkých prieskumníkov

Polárny hrdina Roald Amundsen viedol prvú expedíciu, ktorá prekonala Severozápadnú pasáž, prvú expedíciu na južný pól, prvý expedíciu, ktorá preukázateľne dosiahla severný pól, a tak vytvoril odkaz čoby jeden z najväčších prieskumníkov všetkých čias.

Tento rok v lete sa MS Roald Amundsen zapísala do histórie ako prvá výletná loď s batériovým pohonom a stala sa prvou loďou s hybridným pohonom, ktorá preplávala legendárnu Severozápadnú pasáž.

Potom, čo ukončí svoju sezónu 2019/2020 na Antarktíde, strávi MS Roald Amundsen leto 2020 na Aljaške.

Druhá batériami poháňaná hybridná expedičná loď - MS Fridtjof Nansen - rozšíri rastúcu flotilu Hurtigruten budúci rok na jar. V súčasnej dobe sa stavia v nórskej lodenici Kleven Yard a očakáva sa, že bude doručená s výrazným predstihom pred svojím debutom v apríli 2020.

 

MS Roald Amundsen

Prvá výletná loď s hybridným pohonom na svete je vybavená obrovskými sadami batérií a prelomovou zelenou technológiou.

Postavená: 2019, Kleven Yards, Nórsko
Pomenovaná: 2019, Antarktída
Hrubá tonáž: 20 889
Dĺžka: 140 m
Šírka: 23,6 m
Ponor: 5,5 m
Hostia: 530 (500 na Antarktíde)
Kajuty a apartmánov: 265
Posádka: 151
rýchlosť: 15 uzlov
Trieda ľadu: PC-6

Vybavenie na palube zahŕňa: plne vybavené Vedecké centrum, pozorovacie paluby, nekonečný bazén, panoramatickú saunu, wellness centrum, tri reštaurácie, bary, spoločenský priestor Explorer Lounge, viac ako 50% kajút so súkromnými balkónmi.

 

Hurtigruten - svetový vodca v expedičnom cestovaní

Hurtigruten stavia na 125l priekopníckom dedičstve a je dnes najväčšou expedičnou lodnou spoločnosťou na svete.

Rýchlo sa rozrastajúca flotila na mieru stavaných expedičných lodí Hurtigruten berie dobrodružných cestovateľov modernej doby na tie najúchvatnejšie miesta našej planéty - od ďalekého severu po Antarktídu na juhu.

Byť svetovým vodcom prieskumného cestovania s sebou nesie veľkú zodpovednosť. Hurtigruten podporuje destinácie a jeho globálna prevádzka je zodpovedná a udržateľná. Viac o úsilí Hurtigruten o udržateľnosť je možné dočítať sa tu .  

Hurtigruten predstavuje prvú hybridnú výletnú loď s batériovým pohonom na svete, MS Roald Amundsen (2019) a MS Fridtjof Nansen (2020).