Hurtigruten predstavuje tri nové lode s hybridným pohonom
Hurtigruten predstavuje tri nové lode s hybridným pohonom
Hurtigruten neprestáva posúvať hranice zelenej technológie: v priebehu rozsiahlej prestavby sa tri plavidlá spoločnosti premenia na prémiové, expedičné výletné lode s hybridným pohonom.
Tri lode, vybavené setmi batérií a ďalšou k životnému prostrediu šetrnou technológiou, budú od roku 2021 celoročne obsluhovať expedičné výletné plavby pozdĺž nórskeho pobrežia, presné itineráre ešte nie sú známe. Hostia Originálneho pobrežného plavidla (Original Coastal Voyage) na MS Finnmarken dostanú jedinečnú príležitosť vyskúšať si modernizovanú loď už budúci rok.
Hurtigruten, ktorá v lete predstavila MS Roald Amundsen, prvú výletnú loď s hybridným pohonom na svete, tak do svojej flotily, už teraz považovanej za najzelenšiu v priemysle výletných lodí, zaradí ďalšie tri lode s hybridným pohonom.
"Vďaka týmto novým expedičným výletným plavidlám budú cestujúci môcť preskúmať Nórsko ako ešte nikdy predtým - v pohodlí, s vybavením a v sprievode expertov, potrebných na vytvorenie perfektného dobrodružstva. V kombinácii s prelomovou zelenou technológiou tieto lode skutočne vyniknú, "povedal Daniel Skjeldam, generálny riaditeľ Hurtigruten.
S premenou na skutočne prémiové expedičné lode sa MS Trollfjordu, MS Finnmarken a MS Midnatsol tiež premenujú, a to na MS Maud, MS Otto Sverdrup a MS Eirik Rauda.
Sety batérií a zelená technológia
Na MS Otto Sverdrup budú sety batérií nainštalované v priebehu jej pobytu v lodenici v roku 2020, MS Maud a MS Eirik Rauda budú nasledovať roku 2021. Batérie budú oporou lodným motorom a zásadným spôsobom obmedzia emisie.
Tri lode budú vybavené tiež zariadením pre pripojenie k elektrine na pobreží, a týmto spôsobom budú v prístavoch, disponujúcich touto technológiou, schopné obmedziť emisie na nulu. K tomu dostanú zásadne vylepšené nízko-emisné motory, ktoré budú v súlade so všetkými známymi i budúcimi predpismi (Tier3).
"V Hurtigruten je ťah na udržateľné riešenia a zavádzanie zelenej technológie kľúčom ku všetkému, čo robíme. Pôsobíme v celom rade najúžasnejších oblastí sveta. To so sebou nesie zodpovednosť, "povedal Skjeldam.
Vylepšenia vo veľkom
V rámci troch najväčších modernizačných projektov v 125 ročnej histórii Hurtigruten sa lode zmenia na prémiové výletné plavidlá s maximálnou kapacitou 530 hostí. Celkové vylepšenia prinesú hneď niekoľko nových rysov a priestor na lodiach. Tými najdôležitejšími sú:
- Všetky verejné priestory na MS Maud, MS Otto Sverdrup a MS Eirik Rauda budú s použitím prírodných škandinávskych materiálov, ako sú žula, dub, breza a vlna, pretvorené tak, aby priniesli uvoľnený a štýlový vzhľad a atmosféru a prispeli tak k prémiovému zážitku na palube.
- Na všetkých lodiach sa novo objaví špeciálne navrhnutý spoločenský priestor Expedition Lounge s panoramatickými oknami a barom, a zároveň miesto, odkiaľ budú hostia vyrážať na exkurzie a dobrodružstvo na pobreží. Na palube lodí nebudú chýbať expedičné člny a ďalšie vybavenie.
- Kompletne prerobené budú všetky kajuty a apartmány a na zadnej časti všetkých troch lodí pribudne aj niekoľko nových priestranných apartmánov, ponúkajúcich prekrásne výhľady.
- Všetky tri lode obohatí značkové Vedecké centrum Hurtigruten. Zábavno-vzdelávacie miesto, vybavené najmodernejšou technológiou a špičkovými prístrojmi ako dotykové obrazovky, vedecké a ďalšie interaktívne nástroje, bude súčasne centrom expedičného tímu lode na palube.
- Postavené bude úplne nové wellness centrum s posilňovňou, salónikom a miestnosťami pre procedúry. Vylepšením prejdú aj bazén (MS Otto Sverdrup) a vonkajšie vírivky (MS Maud a MS Eirik Raude).
Na lodiach sa objavia tri nové reštaurácie, ktoré budú zodpovedať novému restauračnému konceptu rastúcej flotily expedičných výletných lodí Hurtigruten:
- Hlavná reštaurácia sa zmení na reštaurácii Aune, nový koncept hlavných expedičných reštaurácií Hurtigruten. Aune bude spoločenská a neformálna a jej dizajnu a interiérom budú dominovať prírodné prvky. Servírovať bude raňajky, obedy a večere v škandinávskom štýle.
- Novinkou bude tiež reštaurácia Lindstrom, špecializovaná reštaurácia, pomenovaná po obľúbenom šéfkuchárovi nórskych polárnych hrdinov. Lindstrom bude prémiovou reštauráciou so silnými koreňmi v tradičnej nórskej príprave pokrmov, postavenými do kontrastu s modernou kuchyňou.
- Neformálna jedáleň Fredheim bola pomenovaná po loveckej stanici vo Svalbarde z 20. rokov 20. storočia, ktorá poskytla prístrešie rade dobrodruhov z celého sveta. Priestory na horných palubách navyše obohatia aj nový vonkajší gril.
Čo na rekonštruovaných lodiach zostane zachované, bude ich rozsiahla umelecká zbierka.
Česť objaviteľskému dedičstva
MS Maud, dnešná MS Trollfjordu, je pomenovaná po jednom z najslávnejších polárnych plavidiel všetkých čias, "Maud" Roalda Amundsena. Keď bola v roku 1917 spustená, bola Maud revolučnou loďou postavenou na mieru polárnym expedíciám Severovýchodnou pasážou s cieľom plávať arktickým oceánom a dostať sa k severnému pólu tak blízko, ako to len bude možné. Maud strávila roky v ľade a bola vybavená vedeckými prístrojmi, ktoré mali zaznamenávať meteorologické a geofyzikálne dáta a monitorovať morskú vodu. Pôvodná "Maud" dostala svoj názov na počesť prvej kráľovnej moderného Nórska, ktorej menovkyňa bola tiež DS Dronning Maud ( "DS Queen Maud" - Kráľovná Maud), vlajková loď Hurtigruten z roku 1925.
MS Otto Sverdrup, súčasná MS Finnmarken, ponesie meno jedného z najvýznamnejších nórskych polárnych hrdinov. Spolu s Fridtjof Nansen bol prvým, kto na lyžiach prekročil Grónsko, a tiež jedným z kľúčových účastníkov niekoľkých expedícií a kapitánom legendárnej polárnej lode "Fram" na jej ceste na severný pól. Sverdrup viedol expedíciu na ostrovy západne od Grónska, známe dnes ako kanadský Nunavut, neskôr tiež niekoľko záchranných arktických výprav. Polárnik je úzko spojený tiež s Hurtigruten: medzi expedíciami slúžil ako kapitán na jej lodiach.
MS Eirik Rauda, dnešná MS Midnatsol, získala meno jedného z najslávnejších vikingských náčelníkov v dejinách. Eirik Rauda - známy tiež ako Erik Červený - vďačí za svoju prezývku svojim dlhým hrdzavým fúzom. Erik Červený sa narodil v juhozápadnom Nórsku okolo roku 950, emigroval na Island a potom, čo tam bol vyhlásený za vyhnanca, vyplával na západ a objavil Grónsko. Na ostrove, ktorému dal meno, zostal tri roky, potom sa so správami o ňom vrátil na Island. Na jeho ďalšej plavbe do Grónska sa k nemu pripojil celý rad ďalších lodí, spoločne potom Zelený ostrov osídlili ako lovci, rybári a farmári. Leif Erikson, syn Erika Červeného, nezostal povahe svojho otca nič dlžný - objavil Ameriku a stal sa inšpiráciou pre celé generácie dobrodruhov, ktoré prišli po ňom.
"Po stáročia ľudstvo posúvalo hranice a objavovalo tie najúžasnejšie miesta a vody našej planéty. Ako najväčšia expedičná lodná spoločnosť sveta sme úzko spojení s veľkými prieskumníkmi a polárnymi hrdinami. Menami, inšpirovanými ich neuveriteľnými úspechmi, vzdávame hold ich dedičstvu, "uzavrel Skjeldam.