Kitakyushu / Japonsko
V severnom cípe tretieho najväčšieho japonského ostrova sa na brehu Kanmonskej úžiny, oddeľujúcej Kjúšú od susedného Honšú, rozkladá Kitakjúšú. Mesto v prefektúre Fukuoka má asi 950 tisíc obyvateľov a je tak nielen najsevernejším, ale hneď po Fukuoke aj druhým najväčším na ostrove.
Kitakjúšú, v preklade mesto severného Kjúšú, bolo oficiálne založené zlúčením obcí historického centra Kokura v roku 1963. Kokura vznikla v roku 1900 a počas druhej svetovej vojny bola zvolená za primárny cieľ americkej jadrovej pumy Fat Man, ktorá mala mesto zasiahnuť v auguste 1945. Poveternostné podmienky a dym z miestnych tovární Kitakjúšú zachránili od záhuby a "tlsťoch" bol namiesto toho zhodený na Nagasaki. Dnes je mesto bránou do Kjúšú, dôležitým prístavom medzinárodného obchodu i zaujímavou turistickou destináciou.
Kokurský hrad bol vybudovaný už v roku 1602, v roku 1865 bol vo vojne medzi klanmi Kokura a Choshu vypálený. Bol však znovu postavený a jeho repliku je dnes možné navštíviť v nádhernom parku Katsuyama. Kto sa sem vypraví na jar, môže sa tešiť na záplavu nádherne kvitnúcich sakúr.
Historickú architektúru si záujemcovia môžu prezrieť aj severovýchodne od centra Kitakjúšú, kde sa rozkladá prístav Moji. Prechádzka po nábreží lemovanom radom budov z prelomu 19. a 20. storočia poskytne náhľad do doby, keď význam Kitakjúšú ako prístavného mesta rýchlo rástol. Pekná je budova colnice z červených tehál, ktorá dnes hostí umeleckú galériu, stanica Mojiko je najstaršia na celej trati a z pozorovateľne Mojiko Retro vo výške 103 metrov nad zemou sa otvárajú nádherné kruhové výhľady na mesto, prístav i protiľahlú Shimonoseki.
Núdza tu nie je ani o reštaurácie či zaujímavé múzeá: milovníci vlakov by si nemali nechať ujsť návštevu toho železničného, kto sa chce viac dozvedieť o Kanmonskej úžine, mal by sa vypraviť do múzea Kanmon Kaikyo, fanúšikovia japonského komiksu do Múzea mangy neďaleko stanice Kokura.
Okolie Kitakjúšú je ideálnou destináciou pre milovníkov pešej turistiky. Hneď za jeho bránami sa rozkladajú hora Adachi a hora Sarakura, rovnako ako priehrada Kawachi, ponúkajúca úchvatnú scenériu a hustú sieť peších trás. Milovníci kvetín by si nemali nechať ujsť botanickú záhradu Kawachi s dvomi 100 metrovými tunelmi s vistériami najrôznejších druhov a farieb - od bielej po tmavofialovú.
Krasová plošina Hiraodai je so svojou nadmorskou výškou 400-600 metrov najvyššou oblaťou celého Kjúšú: vápencové východy vraj pripomínajú pasúce sa ovce a niektoré z miestnych jaskýň sú otvorené verejnosti, v oblasti je možné navštíviť ale aj vodopády Nanae a Suga, padajúce z výšky úctyhodných 20 metrov.
Kto si chce z Kitakjúšú odviezť pekný suvenír, mal by zavítať do rozsiahleho nákupného centra Riverwalk Kitakyushu v blízkosti rieky Murasaki alebo Kaikyo Plaza priamo v prístave. Ten tradične slúžil na import banánov z juhovýchodnej Ázie a špeciality z tohto ovocia sú tu stále vyhľadávanou pochúťkou. Často sa pridávajú dokonca aj do miestnej delikatesy, kari zapečeného s ryžou, vajcom a syrom, známeho ako Yaki.
Miesta, ktoré stojí zato vidieť
Kokura Castle - prezrite si peknú repliku 5 poschodového hradu, pochádzajúceho pôvodne už z počiatku 17. storočia.
Moji Port - prejdite sa po peknom nábreží lemovanom historickými prístavnými budovami s reštauráciami, umeleckými galériami a múzeami.
Mojiko Retro Observation Room - užite si panoramatické výhľady na Kitakjúšú i protiľahlé Šimonoseki z vyhliadkovej plošiny 103 metrov nad zemou.
TOTO Museum - nahliadnite do histórie a vývoja toaliet v unikátnom múzeu TOTO, otvorenom ku 100. výročiu založenia japonského priekopníka keramickej sanity.
Kawachi Wisteria Garden - nechajte sa uchvátiť záplavou farieb a vôní botanickej záhrady plnej vistérií.
Hiraodai - vyrazte na peší trek prekrásnou krajinou krasovej plošiny s prístupnými jaskyňami aj peknými vodopádmi.
Kyushu Railway History Museum - zoznámte sa s minulosťou železničnej dopravy a vyskúšajte si riadenie vlastného vlaku prostredníctvom simulátora v modernom železničnom múzeu.